L’Entrevista del Butlletí: Entrevista amb Jordi Rodríguez, Director General i fundador de Davinci TI

L’Entrevista del Butlletí: Entrevista amb Jordi Rodríguez, Director General i fundador de Davinci TI


La gestió documental i de continguts, el comerç electrònic el Big Data són algunes de les ctivitats de negoci de Davinci TI. En aquesta entrevista, Jordi Rodríguez, director general,, ens explica el objectius i reptes de Davinci TI.

->SOBRE LA SEVA EMPRESA I LA SEVA ACTIVITAT

 Quina és l’activitat de DaVinci IT?

La nostra activitat s’emmarca en el sector de les TIC i més concretament en la consultoria i serveis informàtics especialitzats en unes àrees tecnològiques molt concretes: Gestió Documental i de Continguts, Comerç Electrònic i Negoci Digital, Big Data i Analítica. Treballem per a corporacions i grans empreses, tant del sector públic com privat.

Ajudem a les empreses en el desenvolupament del seu coneixement digital basant-nos en la nostra experiència de més de 20 anys gestionant la informació de les organitzacions. Som una factoria de solucions innovadores, amb capacitats consultives i d’implementació de solucions per gestionar i protegir la informació i el coneixement de les organitzacions, així com per desenvolupar noves plataformes digitals.

Quin paper juguen les TIC en el seu model de negoci?

Els serveis que oferim giren al voltant de la Gestió Digital del Coneixement. Ens agrada parlar d’una gestió de la informació de 360 graus: Som experts en aquestes línies tecnològiques, que tot i que es poden oferir per separat, en el seu conjunt formen part d’una solució homogènia i completa.

Anant més al detall de cada àrea d’expertesa:

Gestió de Continguts: Fem una gestió eficaç de la informació corporativa. L’ ordenem, classifiquem, securitzem,i habilitem l’accés i la interacció dels col·laboradors amb independència de la seva ubicació.

Negoci Digital: Conceptualitzem, dissenyem i desenvolupem noves plataformes o models de negoci digitals, plans d’acció i campanyes per a la captació, conversió i fidelització d’usuaris.

Big Data: Realitzem consultoria i disseny d’infraestructures, amb l’objectiu d’organitzar i estructurar grans volums de dades heterogènies procedents de múltiples fonts internes i externes.

Analítica: Per últim, tanquem el cercle analitzant la informació digital, amb independència del seu origen i format (web, màrqueting, social media, etc), generant els quadres de comandament més convenients que facilitin la presa de decisions empresarials.

Centre de Serveis: En aquest sentit, innovació, consultoria, desenvolupament i gestió de projectes, són els quatre pilars bàsics sobre els quals s’estructura l’oferta de serveis de Davinci.


“A les PIMES, valors com l’especialització i la focalització són imprescindibles per dur a terme el projecte empresarial en general i els projectes dels clients en particular”


Quins són els principals reptes tecnològics als quals s’enfronta la seva empresa?

Davinci s’enfronta a tres reptes principals:

L’adaptació de tota la nostra oferta –tant de productes com de serveis- a l’univers de la mobilitat. La mobilitat no es una característica o requisit molt important del producte, però sí que el producte s’ha de dissenyar des del principi com a mobile.

Relacionat amb el repte anterior, la computació en el núvol és el nou paradigma tal i com en el seu dia ho van ser els ordinadors personals respecte els mainframes. El núvol es el substracte en què es recolza la mobilitat, i en aquest sentit, és evident que l’un dóna sentit a l’altre.

 El darrer, i no menys important, és la “democratizació” del Big Data: posar-ho a l’abast de tothom, especialment de les petites i mitjanes empreses. Això només és possible oferint el Big Data as a service, de manera que amb un pressupost reduït, tothom pugui analitzar i extreure informació i coneixement de les seves dades. De fet, aquest es el nostre gran repte!

 La crisi econòmica actual empeny als empresaris a buscar nous mercats més enllà del català i espanyol. Quina aposta fa la seva empresa per la internacionalizació dels seus productes i serveis?

Abans de pensar en els mercats exteriors, hem de començar per dissenyar els nostres productes i serveis sota una nova òptica.


És un error intentar vendre un producte al mercat global, quan aquest s’ha dissenyat amb mentalitat “local”.


És per això que a Davinci dissenyem els nostres productes i serveis amb una visió global, de manera que puguem comercialitzar-los tant al nostre país com a altres mercats. El nostre client no només ens compara amb els competidors locals -com a l’era pre-internet-, sinó que estableix un benchmarking global, amb la qual cosa els competidors són mundials. Si bé encara avui la distància física i/o l’idioma encara són una barrera, aquesta cada vegada es va fent més petita. Amb aquestes premisses, tenim una fulla de ruta d’internacionalització que inicialment se centra en les àrees de proximitat geogràfica i idiomàtica, concretament el nord d’Àfrica/Magreb i Sud-Amèrica.

Quins són els principals obstacles als quals s’enfronta la seva empresa a l’hora de finalitzar projectes?

Afortunadament, no n’hi ha gaires. Però sovint veiem al nostre entorn que el motiu del fracàs d’un projecte és la manca d’enfocament dels seu directius. A les PIMES, valors com l’especialització i la focalització són imprescindibles per dur a terme el projecte empresarial en general i els projectes dels clients en particular. En un entorn tecnològic tant variant i complex, amb la irrupció de tantes tecnologies noves, s’ha de tenir molt clar el que se sap fer, no el que ens agradaria fer. Per tant, s’han de buscar sinèrgies i col·laboracions amb empreses de la nostre mida on l’especialització en format col·laboratiu sigui un valor, i no voler agafar-ho tot. Això només està a l’abast de les grans empreses.


 “L’única manera que el negoci del Big Data no estigui només a les mans d’uns quants és promovent la seva democratització, permetent que s’ofereixi com a servei i estigui a l’abast de les pimes.”


Malgrat la situació actual, el sector TIC continua creixent. On detecta les majors oportunitats de negoci actualment?

El sector TIC està més viu que mai, ofereix bones oportunitats i també, algunes amenaces. Entre les oportunitats, i contemplant les nostres àrees d’expertesa, unes de les més anunciades són el Big Data i l’analítica digital. El temps dirà si és una oportunitat per tots els jugadors o només per als més grans i amb major capacitat. L’única manera que el negoci del Big Data no estigui només a les mans d’uns quants és promovent la seva democratització, permetent que s’ofereixi com a servei i a l’abast de les pimes.

Pel que fa a l’analítica digital, avui està lligada al món “online”, però aquest mateix paradigma va canviant i poc a poc va acostant-se al món “offline”. Fixem-nos sinó, en les botigues de barri; les seves vendes disminueixen, però no perquè el rati venda/visitant baixi, sinó perquè entra menys gent a la botiga. En argot del món “online”, equivaldria a dir que té menys tràfic.

La forma de pagament del futur serà, molt probablement, mitjançant el telèfon intel·ligent, deixant les targetes de plàstic com relíquies del passat. Cada vegada que fem un pagament, Google o un actor equivalent sabran què comprem i tindran molta més informació que ara dels nostres hàbits de consum. Això farà que les botigues “offline” aconsegueixin clients –tràfic- contractant aquestes empreses de publicitat global, de forma que ens arribarà la publicitat pertinent quan ens acostem físicament a l’establiment. Llavors ja no parlarem de dos móns “online” i “offline”, sinó que tots dos en conformaran un de sol.

També veiem el núvol com a infraestructura i font de serveis com un altre camp d’oportunitats. La tecnologia al núvol permet a les pimes disposar d’una gran capacitat de procés i emmagatzematge.

Com veu el sector avui i en el futur immediat?

El creixement actual del sector TIC és impressionant, essent un dels capdavanters mundials. Dóna senyals, però, d’estar arribant a la fase de maduresa: els grans cada dia són més grans i els petits s’han d’especialitzar i aportar valor, per tal de no acomodar-se i desaparèixer.

El comerç online fa que desapareguin els intermediaris, ja que els fabricants poden vendre directament als clients i els intermediaris aporten poc valor afegit. La logística, en mans d’empreses especialitzades, no és un valor diferencial propi del distribuïdor clàssic.

Tampoc la localització es determinant a l’hora de vendre els productes tecnològics. El mercat, tant per comprar com per vendre, és global. Al nostre país, la barrera idiomàtica encara protegeix a les botigues online locals.

D’altra banda, tot es més complexe i imprevisible. Avui en dia, en pocs mesos un grup d’estudiants poden engegar un negoci valorat en mil·lions de dòlars; quelcom impossible en altres sectors. I és que definitivament, les TIC han deixat de ser un sector elitista i s’han convertit en un sector empresarial més del món.

->SOBRE EL CLÚSTER DIGITAL

Per a una empresa membre, què els pot aportar formar part del Clúster Digital?

Davinci forma part del Clúster Digital des dels seus inicis com un dels membres fundadors, a finals de l’any 2007. Durant tot aquest període, s’ha creat i vetllat per mantenir un espai de trobada i de xarxa per pimes, grans empreses i altres entitats per impulsar i dinamitzar la competitivitat del sector de les TIC a Catalunya. Per tant, una de les aportacions principals per a les empreses que s’hi adhereixen és la oportunitat de participar i adquirir coneixements d’una nova cultura empresarial basada en la col·laboració i la innovació.

 On creu que està el rol diferencial del Clúster Digital?

Al meu parer, el rol diferencial es basa en la capacitat d’experimentar models col·laboratius o models de xarxa social centrats en la potencialitat de les interaccions entre les empreses TIC –coworking-, per generar sinèrgies, coneixements i projectes comuns que puguin derivar en oportunitats reals de mercat.

Ha participat en alguna activitat del Clúster Digital? Si és així, quina valoració en fa?

Al llarg dels anys hem participat en diferents grups de treball, comitès tecnològics o comitès Cross Sector. Em permeto destacar els Comitès TIC i Turisme (ja finalitzat) i els Comitès de Noves Revolucions i TIC i Retail (ambdós en curs). La valoració és bona i l’experiència enriquidora!

En tots els casos hem pogut participar en activitats que posen en contacte l’oferta d’empreses del sector TIC i la demanda tecnològica d’altres sectors de negoci. Ens permet conèixer les necessitats de TI concretes d’un vertical, per exemple, del sector Turisme i Retail: detectar els seus reptes tecnològics a curt, mig i llarg plaç, i treballar conjuntament amb la resta de socis per donar resposta a aquets reptes, resoldre problemes o millorar solucions existents. L’objectiu es clar: s’han de presentar solucions i resultats concrets al sector objectiu.

Per acabar, quines temàtiques li agradaria tractar més en profunditat al Clúster Digital?

Crec que les temàtiques tractades als diferents comitès són les adequades, perquè marquen l’avantguarda tecnològica del nostre sector. Considero que no podem ser més capdavanters tecnològicament parlant!


“El repte real del Clúster Digital no es d’àmbit tecnològic: radica en com capitalitzem la nostra experiència i creem un model que ajudi a dinamitzar el país i realitzar projectes reals que incrementin el volum de negoci de les empreses adherides”.

Next Generation EU

El Clúster Digital és una associació privada que engloba empreses i entitats del sector TIC catalá. el seu objectiu principal és potenciar la competitivitat dels seus membres tot posant l'accent en una nova cultura empresarial basada en la col·laboració i la innovació oberta, l'impuls de sinergies, la compartició i agregació de coneixements i la generació de projectes innovadors.

Modificar cookies