Es presenta l’eina intel·ligent Bodega Digital, una plataforma que podrà ajudar als cellers i empreses que gestionen grans quantitats d’ampolles de vi a optimitzar la gestió de l’inventari i implementar models per a la predicció de la demanda.
El consorci que ha tirat endavant aquest projecte està format per sis partners: el Clúster Digital de Catalunya, el Clúster Vitivinícola català INNOVI, el Grupo ICA i Quabu Solutions, empreses proveïdores de solucions tecnològiques; Raw Data, start up proveïdora de solucions digitals basades en el Big Data i models de predicció pel sector agroalimentari i DO5 Hispanobodegas, tres cellers de les Denominacions d’Origen Rioja, Ribera del Duero i Rueda.
El projecte està plantejat en dues fases diferenciades. La primera en la identificació de les ampolles mitjançant radiofreqüència (RFID) i el mòdul de predicció de demanda a través de Machine Learning. La segona fase ja és el refinament d’inventaris amb visió per computador que permetrà recollir informació addicional i es tractarà a través d’un sistema d’intel·ligència artificial per aconseguir més precisió en el sistema d’inventari de magatzems.
Aquesta solució està pensada en una primera fase per al sector vitivinícola, però posteriorment es podrà expandir a altres sectors com la manufactura, aeroports, indústria agroalimentària i medicina.
Segons Alexis Álvarez, del grup ICA, el “repte més gran és la integració de dispositius de radiofreqüència a les ampolles per a dur a terme lectures de llarga distància, ja que històricament no han existit solucions que resolguin els problemes relacionats amb l’alteració de lectures en elements líquids (com és el cas de les ampolles de vi)”. En aquest sentit, al projecte s’avaluen diferents tags RFID d’ultra alta freqüència (UHF) que puguin col·locar-se de forma segura al coll de l’ampolla, i minimitzin els errors durant els processos de gestió d’inventaris. De la mateixa manera, s’avaluaran altres dispositius hardware com antenes RFID que millorin les lectures en entorns d’alta densitat d’ampolles.
El celler participant en el projecte, HispanoBodegas, valora que “és important tenir clar en tot moment la disponibilitat de gènere de manera ràpida i detallada. L’ús de tecnologia RFID permet optimitzar aquest procés. De la mateixa manera, la tecnologia RFID conjuntament amb models de predicció de demanda, permeten anticipar possibles trencaments d'estocs i millorar la disponibilitat pel client final”.
Per la seva banda, Joan Puaté, Clúster manager de Clúster Digital diu que “per al Clúster Digital de Catalunya, aquest projecte és un clar exemple de col·laboració i networking entre empreses i entitats, molt en línia amb l’objectiu del Clúster de fomentar la competitivitat i generar negoci mitjançant innovació, tecnologia i digitalització”.
Finalment, Eloi Montcada, Clúster manager d’INNOVI reforçava “que la gestió dels inventaris és un repte per a les empreses vinícoles. Cal pensar que en alguns cellers els productes són emmagatzemats en el seu procés de criança fins a 15 anys amb diverses operacions realitzades en aquest temps. A més existeixen moltes referències similars, ja que són moltes les variables de cada producte: any, varietat, parcel·la, etc. Aconseguir identificar de manera individualitzada cada ampolla garantirà la traçabilitat i propietats de la mateixa així com identificar la seva posició”.
Aquesta eina sorgeix del projecte Bodega Digital, finançat pel Ministerio de Industria, Comercio y Turismo (Mincotour) i pel fons europeu NextGenerationUE.
@2024 Clúster Digital de Catalunya