L’Entrevista del Butlletí: Lluïsa Parés, directora d’R+D d’AIS, Aplicacions d’Intel·ligència Artificial

L’Entrevista del Butlletí: Lluïsa Parés, directora d’R+D d’AIS, Aplicacions d’Intel·ligència Artificial


Aquest mes Lluïsa Paredes, directora d’R+D d’AIS – Aplicacions d’Intel·ligència Artificial, ens presenta les principals línies d’activitat de l’empresa i ens identifica els punts d’interés en el marc de les activitats del Clúster Digital.

->SOBRE LA SEVA EMPRESA I LA SEVA ACTIVITAT

Quina és l’activitat d’AIS?

– AIS – Aplicacions d’Intel•ligència Artificial, S. A. és una empresa de consultoria estratègica, financera i tecnològica amb operacions a nivell internacional. La nostra especialitat és la creació de sistemes de suport a la presa de decisions basats en la modelització estadística (previsió) i matemàtica (optimització).

L’activitat d’AIS es vertebra entorn de tres grans àrees. D’una banda, la gestió integral del risc de crèdit, especialment per entitats financeres. De l’altra, el màrqueting quantitatiu, geomàrqueting, i Big Data per empreses de gran consum i també del sector financer. I finalment, AIS treballa amb els departaments de planificació, logística i distribució en matèria d’optimització de la producció i previsió de la demanda.

 Quin paper juguen les TIC en el seu model de negoci?

– La tecnologia és molt important a la nostra activitat. És la via per la qual materialitzem els nostres projectes. Per tant, qualsevol avenç, qualsevol novetat que es produeix, l’analitzem per veure com ens pot ajudar, i sobretot, com pot ajudar als nostres clients.

 Quins són els principals reptes tecnològics als quals s’enfronta l’empresa?

– Aplicar a d’altres sectors, que no són els nostres sectors clients tradicionals, els nostres serveis. Implica un repte de know-how del nou sector, però també un repte tecnològic per adaptar-nos amb els nostres productes a les necessitats del nou sector, tant en programari com en dades.

El gran allau de dades que generen les organitzacions encara s’estàn tractant poc i alhora, s’està extraient massa poques decisions derivades d’aquest allau. Això és el que tracta la tecnologia, el que avui es diu Big Data i tècniques de Machine Learning.

Un dels objectius clau del Clúster Digital és fomentar els projectes col·laboratius i la Open Innovation. La seva empresa està participant en algún projecte d’aquest tious amb altres empreses o institucions?

– Estem participant en les activitats Cross sector de TIC i Retail, concretament en un projecte d’avaluació de viabilitat d’una plataforma conjunta dirigida al petit retail.

 La crisi econòmica actual empeny als empresaris a buscar nous mercats més enllà del català i espanyol. Quina aposta d’AIS per la internacionalizació dels seus productes i serveis?

– AIS va començar la seva aventura internacional fa ja 20 anys i vam optar per moure’ns cap a mercats llatinoamericans. Vam començar per Mèxic i Argentina. Després, al 2002, vam obrir oficina a Xile. Des d’aquestes tres seus hem donat servei a més de 20 països: Costa Rica, Uruguai, Panamà, Colòmbia, Perú, Equador, Veneçuela, etc.

Sense dubte, aquesta experiència exportadora ha estat un gran avantatge per fer front a la crisi, doncs ja teníem molt camí fet. No és el mateix haver de sortir a l’estranger obligat per les circumstàncies i començar de zero, que tenir ja uns processos, una infraestructura, uns clients i una història. De tota manera, no ens hem pas relaxat. Hem fomentat molt els mercats exteriors i n’hem obert de nous. El més recent al Marroc, on els darrers dos anys ja hem aconseguit facturar un mil·ió d’euros. De fet, l’exportació avui en dia ja suposa a prop del 80% de la facturació d’AIS, mentre una mica abans de la crisi, era pràcticament a la inversa (un 20%).

Quins són els principals obstacles a l’hora de finalitzar projectes?

– En els nostres clients notem sobretot eles retallades dels seus pressupostos, cosa que implica menys recursos tecnològics, i alhora, menys persones que han de fer la mateixa feina.


En aquests temps de crisi, les organitzacions han reduït el pressupost i han fet poca inversió en el sector TIC, però no els queda una altra que idear noves formes d’inversió per adaptar-se als nous reptes del món actual.


Malgrat la situació actual, el sector TIC continúa creixent. On detecta les majors oportunitats de negoci actualment?

– Crec que les majors oportunitat de negoci es troben en el tractament de l’allau de dades que estan generant les organitzacions: de diferents fonts i en diferents estructures. Aquestes dades encara s’estàn tractant poc i alhora, s’està extraient massa poques decisions derivades d’aquest allau. Això és el que tracta la tecnologia, el que avui es diu Big Data i tècniques de Machine Learning. A AIS sempre hem estat forts en aquesta àrea i ens hem especialitzat en alguns sectors, però el nostre repte és poder expandir-ho a d’altres.

Com veu el sector avui i en el futur immediat?

– En aquests temps de crisi, les organitzacions han reduït el pressupost i han fet poca inversió en el sector TIC, però no els queda una altra que idear noves formes d’inversió per adaptar-se als nous reptes del món actual.

->SOBRE EL CLÚSTER DIGITAL

Per a una empresa membre, què els pot aportar formar part del Clúster Digital?

– Formar part del Clúster Digital ens aporta conèixer altres empreses del sector que tenen punts de vista complementaris a la nostra tasca i també a empreses d’altres sectors.

On creu que està el rol diferencial del Clúster Digital?

– Normalment és difícil estar al dia de tot el que es cou a l’entorn digital i el Clúster Digital ens ajuda a estar més informats.


Podria ser molt interessant organitzar activitats Cross Sector TIC i Assegurances. Es tracta d’un sector amb una competència molt ferotge, de manera que la tecnologia pot suposar una avantatge competitiva molt forta per a aquestes.


Ha participat en alguna activitat del Clúster Digital? Si és així, quina valoració en fa?

– Hem participat a l’activitat intersectorial Cross Sector TIC i Retail, que ens ha permès conèixer les problemàtiques digitals d’aquest sector a Catalunya, i poder així disposar de més informació de cara a preparar la nostra oferta.

Per acabar, quines temàtiques li agradaria tractar més en profunditat al Clúster Digital?

– M’agradaria aprofundir encara més en les activitats Cross Sector TIC i Retail. Hi ha elements molt interessants pels que no es passa més que de puntetes. Estaria molt bé anar més al detall perquè així seria molt més enriquidor, ja que es podria arribar a oferir solucions o eines que solucionin les mancances a queè ha de fer front el sector (en aquest cas el sector retail).

També penso que podria ser molt interessant, si no s’ha fet abans, organitzar activitats Cross Sector TIC i Assegurances. Les companyies asseguradores presenten molt dinamisme, els preocupa molt els temes de captació i fidelització de clients, i es tracta d’un sector amb una competència molt ferotge, de manera que la tecnologia pot suposar una avantatge competitiva molt forta per a aquestes.

Next Generation EU

El Clúster Digital és una associació privada que engloba empreses i entitats del sector TIC catalá. el seu objectiu principal és potenciar la competitivitat dels seus membres tot posant l'accent en una nova cultura empresarial basada en la col·laboració i la innovació oberta, l'impuls de sinergies, la compartició i agregació de coneixements i la generació de projectes innovadors.

Modificar cookies