L’Entrevista del Butlletí: Josep Ruano, CEO de CAPSiDE

L’Entrevista del Butlletí: Josep Ruano, CEO de CAPSiDE


Entrevista amb Josep Ruano, CEO de CAPSiDE

SOBRE LA SEVA EMPRESA I LA SEVA ACTIVITAT

->Quina és l’activitat de la seva empresa?

CAPSiDE és una empresa d’enginyeria de sistemes. Ens centrem en potenciar el negoci dels nostres clients a través del disseny, la implementació i l’enginyeria i operació en 24×7 d’arquitectures de sistemes altament eficients, escalables i confiables.

Treballem per a diversos sectors d’activitat, centrant-nos especialment en empreses on els sistemes d’informació tenen un alt grau de criticitat. Proporcionem els serveis necessaris perquè els clients es puguin centrar amb total tranquil•litat a fer créixer el seu negoci.

Quin paper juguen les TIC en el seu model de negoci?

Juguen un paper fonamental en dos sentits: en primer lloc, perquè les utilitzem al màxim nivell, amb les últimes tecnologies, per tal d’aconseguir l’automatització massiva de sistemes. Actualment, un equip d’unes 25 persones gestionem prop de 12.000 serveis de client per a uns 350 clients.

En segon lloc, perquè gràcies a l’optimització dels sistemes d’informació dels nostres clients, ajudem a que les seves empreses puguin créixer més, siguin més àgils i tinguin una major resiliència.


“Les àrees de majors oportunitats estaran en la combinació de les TIC i les ciències de la vida (biologia, genòmica), en l’ús real del Big Data, que de moment és molt incipient al nostre entorn, i en el què vindrà a continuació, com el Machine Learning, el Deep Learning, i l’analítica predictiva.”


Quins són els principals reptes tecnològics als quals s’enfronta la seva empresa?

Són molts. D’una banda, amb l’adopció generalitzada del cloud computing, sobretot gràcies als principals clouds públics (Microsoft Azure, Amazon Web Services i Google Cloud), aquestes plataformes han evolucionat i continuen evolucionant molt ràpid, però no hi ha estandardització. Això fa que el ritme al que has d’aprendre per estar al dia, sense deixar de donar servei als clients, sigui gairebé demencial; hem de pensar que AWS o Azure treuen nous serveis o presenten noves funcionalitats sobre serveis existents a un ritme de tres innovacions cada dos dies, i aquest ritme va en increment. Nosaltres hem de continuar creant i disposant de tecnologia que ens permeti ser el màxim d’eficients possibles al temps que ens adaptem.

D’altra banda, també ha canviat la manera de consumir serveis TIC per part dels clients, i per tant la forma de pensar en TIC i de planificar; ara parlem de serveis continuats en lloc de producte i d’implementació, de pagar per ús en lloc de fer inversions, d’agilitat i cost d’oportunitat en lloc de cost / inversió, etc., i aquí ens trobem amb empreses on algunes persones han canviat el xip i d’altres no, generant sovint conflictes que cal saber resoldre i canalitzar per cobrir les necessitats i preocupacions de les diferents parts.

Dins d’aquests canvis, una part important del pressupost TIC de les empreses s’està movent a altres departaments fora del TIC-màrqueting, finances, vendes, recursos humans, etc-, i això fa que la venda sigui molt diferent i calgui adaptar l’oferta i el discurs, ja que ja no parles amb el backoffice sinó amb negoci.


“Crec que a Barcelona s’està establint un entorn d’empreneduria i empreses de base tecnològica molt interessant, però encara falta pensar en gran; hi ha molta start-up però molt poc scale-up, i sense el segon no hi haurà consolidació del mercat”


Un dels objectius clau del Clúster Digital és fomentar els projectes col·laboratius i la Open Innovation. CAPSiDE està participant en algún projecte juntament amb altres empreses o institucions?

Sí, hem participat i estem participant en projectes en matèria de M2M i IoT (Machine-to-Machine, Internet of Things), en projectes de Big Data per a la millora de la mobilitat urbana, i en projectes de Big Data per al sector audiovisual. A part d’això, participem en diferents projectes Open Source i col·laborem amb la comunitat, que ja eren formes d’innovació oberta abans que es posés de moda el terme.

La crisi econòmica actual empeny als empresaris a buscar nous mercats més enllà del català i espanyol. Quina aposta fa la seva empresa per la internacionalizació dels seus productes i serveis?

Actualment hem acabat d’elaborar un pla d’internacionalització que començarem a posar en pràctica al 2015. Addicionalment, ja disposem d’alguns clients a altres mercats, principalment a Europa i a l’Amèrica Llatina. D’altra banda, acabem d’iniciar camí fa poc -a l’agost- amb una nova companyia participada per CAPSiDE: Ackcent Cybersecurity. És una empresa de ciberseguretat, amb un equip directiu i d’operacions amb molta experiència en el sector, i que ja ha nascut essent global, ja que apart de la seva seu central de Barcelona, tenen presència als Estats Units, Mèxic, Índia i Londres, i ja estem fent els primers projectes en col·laboració.

Quins són els principals obstacles als quals s’enfronta la seva empresa a l’hora de finalitzar projectes?

Tots els projectes tenen els seus reptes i dificultats, així com les seves parts més simples o menys costoses. No hi ha obstacles a l’hora de finalitzar projectes. De fet, els nostres projectes no finalitzen! Som una empresa d’operació contínua de sistemes focalitzada en sistemes crítics, així que no podem finalitzar ni parar mai.

Les dificultats solen estar més al moment de la venda i definició del projecte, per tal de garantir que les expectatives establertes són realistes, que es podran complir, i que totes les parts implicades entenen el mateix i hi estan d’acord.


“Ha canviat la manera de consumir serveis TIC per part dels clients, i per tant la forma de pensar en TIC i de planificar; ara parlem de serveis continuats en lloc de producte i d’implementació, de pagar per ús en lloc de fer inversions, d’agilitat i cost d’oportunitat en lloc de cost / inversió.”


Malgrat la situació actual, el sector TIC continua creixent. On detecta les majors oportunitats de negoci actualment?

Jo diria que hi ha subsectors de TIC que continuen creixent, però que n’hi ha d’altres que no ho fan. Les àrees de majors oportunitats crec que estaran en la combinació de les TIC i les ciències de la vida (biologia, genòmica…), on per exemple Google està apostant molt fort, en l’ús real del Big Data, que de moment és molt incipient al nostre entorn, i en el què en vindrà a continuació o que hi va molt relacionat, com el Machine Learning, el Deep Learning, i l’analítica predictiva.

També hi ha reptes i oportunitats interessants en l’automatització massiva de sistemes, la integració de múltiples vendors de cloud, i en el software com a servei (SaaS), que encara que sigui menys glamourós avui en dia que el Big Data, continua creixent considerablement.

Com veu el sector avui i en el futur immediat?

Sóc optimista en quant a l’evolució del sector i el creixement, però també hi ha reptes a molts nivells que cal afrontar: Espanya encara és un mercat molt immadur en molts aspectes en comparació amb Regne Unit i els Estats Units d’Amèrica, però no obstant, els canvis arriben al mateix ritme. Això fa que el mercat no creixi com podria perquè encara no ha madurat suficientment i ja es comencen a veure moviments de concentració. D’altra banda, en el cas particular de Barcelona, crec que s’està establint un entorn d’empreneduria i empreses de base tecnològica molt interessant, però encara falta pensar en gran; hi ha molta start-up però molt poc scale-up, i sense el segon no hi haurà consolidació.

->SOBRE EL CLÚSTER DIGITAL

Per a una empresa membre, què els pot aportar formar part del Clúster Digital?

Crec que incrementa la nostra capacitat de relació amb altres empreses del sector i, el que és més important, també de fora de l’àmbit de les TIC. Les constants trobades amb altres organitzacions o associacions de diversos sectors ens permet detectar noves necessitats i per tant, noves oportunitats de negoci.

On creu que està el rol diferencial del Clúster Digital?

El Clúster treballa per tal que les diferents empreses que en formen part col·laborin en diferents projectes i àmbits. Això ens permet conèixer altres maneres de treballar, aprendre’n i millorar contínuament. Tot això ens enforteix i ens permet créixer com a empresa.


“Al Clúster s’han propiciat uns debats oberts i transparents que són difícils de trobar en altres entorns. Habitualment, quan et trobes amb un possible client, és difícil que t’expliqui amb tanta claredat i sinceritat les seves necessitats, pors, problemes pressupostaris, èxits i fracassos. El fet que les del Clúster siguin trobades, on bàsicament es comparteix coneixement, ho facilita tot.”


Ha participat en alguna activitat del Clúster Digital? Si és així, quina valoració en fa?

Hem participat en varies trobades sectorials que, encara que fins al moment no s’han concretat en cap nou projecte, han estat enriquidores pel seu format i perfil d’assistents. En totes elles s’ha propiciat uns debats oberts i transparents que són difícils de trobar en altres entorns. Habitualment, quan et trobes amb un possible client, és difícil que t’expliqui amb tanta claredat i sinceritat les seves necessitats, pors, problemes pressupostaris, èxits i fracassos. El fet que siguin trobades on bàsicament es comparteix coneixement ho facilita tot.

Per acabar, quines temàtiques li agradaria tractar més en profunditat al Clúster Digital?

Durant els últims anys s’ha parlat profusament sobre l’adopció de solucions Cloud, i crec que precisament aquest bombardeig constant de missatges, a vegades contradictoris i/o poc precisos, pot haver generat certa confusió. Aquesta percepció a vegades poc realista dels beneficis que ofereix el Cloud, pot haver provocat un alentiment de la seva adopció en molts casos. Ara sembla que ja és un canvi de paradigma acceptat i superat per les empreses del sector TIC, però no acostuma ser tan comú en empreses d’altres sectors.

Next Generation EU

El Clúster Digital és una associació privada que engloba empreses i entitats del sector TIC catalá. el seu objectiu principal és potenciar la competitivitat dels seus membres tot posant l'accent en una nova cultura empresarial basada en la col·laboració i la innovació oberta, l'impuls de sinergies, la compartició i agregació de coneixements i la generació de projectes innovadors.

Modificar cookies